fredag 23. september 2011

Verdens beste gulrotkake

Oppskriften på denne kaken kommer fra mammaen til sjefen min, rett og slett. Alle vi på jobb elsker den og syntes ikke at noen gulrotkake kan måle seg med denne. Vi er i gang med en ny bursdagsrunde på jobb, og den første bursdagen var i går. Jeg fortsetter i år som i fjor med å ta med kake hver dag noen har bursdag. Kollegaene mine blir litt ekstra glade når de får kake, og jeg kan kose meg på kjøkkenet mitt - vinn vinn!


Til 16 kakestykker (form på 20x20cm) måler du opp:

4 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
1,5 dl solsikkeolje
7,5 dl revet gulrot

Frosting:
200 g naturell kremost
2 ts vaniljesukker
100 g romtemperert smør
250 g melis

ev. marsipan til pynt
grønn og orange farge

Sett stekeovnen på 160 grader.
Pisk sammen egg og sukker til en tykk, hvit og luftig eggedosis. Tilsett oljen. Bland sammen mel med de øvrige tørre ingrediensene i en bolle og pisk alt inn i eggedosisen. Deretter vender du inn revet gulrot.
Fordel røren i en bakepapitkledt form og stek kaken på nederste rille i 35-40 minutter. Sjekk at kaken er gjennomstekt ved å stikke en bakepinne e.l i den, dersom pinnen kommer ut ''tørr'' er kaken ferdig. Ta kaken ut og avkjøl på rist til den er romtemperert.


Pisk sammen alle ingrediensene til frostingen til den er hvit og luftig. Fordel frostingen jevnt ut over kaken og kutt den opp i biter. Jeg skjærte først bort en tynn stripe langs alle kantene for å få pene stykker, og delte deretter i 16 biter.

Til pynt farget jeg litt marsipan orange og grønn som jeg laget små gulrøtter ut av.
Bak denne kaken til helgen og server til gjestene dine, du vil ikke bli skuffet!

Sjekk ut cupcake-versjonen HER ;-)

83 kommentarer:

  1. Bra blogg, Kristin! Det er Magne fra VG her. Jeg har valgt ut innlegget ditt som helgens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så deler jeg det kanskje der også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside bør sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

    SvarSlett
  2. Passer denne oppskriften til rund form også? :) Den ser nydelig ut!

    SvarSlett
  3. du har stjært kaka til kattis..

    SvarSlett
  4. Magne: Tusen takk, det var hyggelig :-)

    Merete: Ja, den er også perfekt til en rundform :-)

    Anonym: Nei, som jeg har skrevet, så har jeg fått oppskriften fra sjefen min.

    SvarSlett
  5. Jeg fant ut at jeg hadde alle ingrediensene bortsett fra gulrøtt, men den kjøpte jeg :)
    skal lage det etterpå :D

    SvarSlett
  6. Mmm, denne så utrolig god ut. Og utrolig proff med de fine marsipangulrøttene! Skal definitivt prøves :)

    SvarSlett
  7. Fikk vann i munnen! Skal definitivt prøves!

    -Anne-

    SvarSlett
  8. Og når blander du inn oljen? Egg og sukker, ok. Alt det tørre, ok. Vend inn revet gulrot, ok. Ingenting om oljen....
    Elsker gulrotkake da! :-)

    SvarSlett
  9. Beklager! Oljen blander du inn i eggedosisen, rett før du vender inn det tørre :-)

    SvarSlett
  10. men visst du doble den passa den til langpanna då?

    SvarSlett
  11. Ja, det gjør den, men den vil bli litt lavere :-)

    SvarSlett
  12. Den var veldig god;)! Takk for super oppskrift!

    SvarSlett
  13. Mama`s boy sa:

    Hei K!
    Tror på at den er veldig god, men ikke at den er verdens beste! Den er det nemmelig mamma`n min som lager! ;)
    Ligner litt på oppskriften, men med noen andre trekk og ingredienser!

    Fint skrevet, men litt villedende overskrift!! :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det er mange som har verdens beste kake av en eller annen sort og så lenge det ikke har vært noen konkurranse av noen slag så kan alle kalle kaken sin for verdens beste kake.

      Slett
  14. Herregud den så jæ*** god ut!! Takk for oppskrift

    SvarSlett
  15. Samme oppskrift som den jeg alltid har brukt, kjempegod :)

    SvarSlett
  16. Altfor mye sukker i kaken og for mye melis i kremen..

    SvarSlett
  17. Mama's boy:
    Hehe, slik vil det vel alltid være. Smak og behag selvfølgelig, men dette er min favoritt :)

    Anonym:
    Bare hyggelig du :)

    Linnie:
    Skulle likt å visst hvor oppskriften egentlig kommer fra, vet du det? :)

    Anonym:
    Det er din menig, smak og behag. Er det for søtt kan man selvfølgelig kutte ned på sukker og melis, men også spise et mindre stykke ;)

    SvarSlett
  18. dette er muslimenes skyld. De tråkker på alt som er kristent og norsk

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvordan kan du blande muslimer inn i en gulrotkake??

      Slett
  19. forbannede muslimer

    SvarSlett
    Svar
    1. tåpelig skrevet under en oppskrift på gulrotkake...
      Er det nå jeg skal skrive forbannede rasister?? Det blir jo akkurat det samme...

      Slett
  20. Jeg er helt enig :-) Jeg bruker den samme opppskrift, og det er bare den beste. Det synes også alle jeg serverer den for :-)

    SvarSlett
  21. Dette blir lørdagskos hor oss i kveld! Ser kjempe god ut!

    SvarSlett
  22. Prøvde den i dag - Nyyydelig! Takk skal du ha!

    SvarSlett
  23. Jeg synes det er litt morsomt å putte røra i gørr store mufinsformer:)

    SvarSlett
  24. Så kjempelekker kake! Du er hjertelig velkommen til å poste kakebilde med link til bloggen din på facebooksiden til Det søte liv. Sikkert mange der som vil la seg inspirere av din blogg! Hilsen Kristine

    SvarSlett
  25. Hjertelig takk for alle hyggelige tilbakmeldinger :)

    Det søte liv- Kristine:
    Ja, det skal jeg gjøre, takk :)

    SvarSlett
  26. Kjempedeileg kake. Mi vart mørk og frostingen lysgul. Kva ost brukar du? Synest kvit frosting såg fint ut.

    SvarSlett
  27. Jeg vil legge babygulrøtter som pynt :) Oppskriften er identisk med en jeg har fra pasientkafe på Gaustad sykehus, bare at de bruker brun farin der *mums*

    SvarSlett
  28. Hvilken konditorfarge bruker du for å få så klare farger på pynte-gulerøttene?

    SvarSlett
  29. Når det står smør i oppskr dine, meinar du då meierismør el margarin?

    SvarSlett
  30. oj oj,riktigt fina morötter du fick till och den kakan ser ju gudomlig god ut.

    SvarSlett
  31. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  32. Anonym: jeg bruker de små begrene med Tine naturell kremost. Da blir frostingen hvit og fin :)

    Inger: babygulrøtter var lurt! Sunnere og enklere :)

    Anonym: jeg brukte food-coulor i pulverform, fåes kjøpt i innvandrerbutikker. De er veldig billige, og finnes i 4-5 farger :)

    Anonym: når det står smør, betyr det meierismør :)

    Smulansbakblogg: tusen takk :)

    SvarSlett
  33. Jeg bruker nesten samme oppskrift, men min rekker til en stor langpanne. I tillegg så har jeg Tines kremost med mandarin og ananas i fyllet. Liker den litt friske smaken som den gir.

    Kari :-)

    SvarSlett
  34. Kari:
    Tviler ikke på at det blir godt! Jeg bruker den typen når jeg lager ostekake :)

    SvarSlett
  35. Nydelig gulrotkake! Ble kjempe god og lett å lage:)

    SvarSlett
  36. kaka ser god ut den.men den enda bedre hvis du rasper gulrota på det fineste på råkostgjernet,da blir den veldig saftig.og husk å sikte i det tørre og rør det pent inn..
    Eva

    SvarSlett
  37. Samme gulrotkake som jeg alltid lager ;) Familien elsker den :)

    SvarSlett
  38. For ekstra saftig kake kan deler av melet erstattes med revet kokos. Presset appelsinsaft og hakkede valnøtter er også godt oppi.

    SvarSlett
  39. Hjertelig takk for nyttige tips :-)

    SvarSlett
  40. Ser herlig ut!

    Bare lurer på om kaka kan fryses med frosting på? Tenkte å lage den i muffinsformer, veldig kjekt å ha i fryseren, særlig hvis de er ferdig pyntet =P

    SvarSlett
  41. ja, du kan bare fryse dem, det går helt fint :-)
    Veldig lettvindt som du sier. Pass på å tine dem i kjøleskap eller på benken, dersom du tiner i mikroovn e.l for å hurtigtine vil frostingen smelte!

    SvarSlett
  42. Jeg laget den kaken og den ble veldig god:) takk for oppskriften:)

    SvarSlett
  43. Bra at du likte den, bare hyggelig ;-)

    SvarSlett
  44. Lagde denne i cupcake form i helga, det var helt magisk! Må lage dobbelt opp neste gang..

    SvarSlett
  45. Så flott, Ragnhild :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  46. skal man raspe gulerøttene på grov eller fin??? tok fin sist gang men det tok jo en evighet. men kaka var super god:)

    SvarSlett
  47. Jeg bruker et grovt rivjern :)

    SvarSlett
  48. Denne skal jeg lage på morsdagen:)

    Hørtes spennende ut med kokos oppi røren;)

    Beate

    SvarSlett
  49. Heisann! Dette så ut som en godbit å lage. Har brukt oppskriften din på skolebrød en stund, og de er himmelske! Lurer på om jeg kan bruke denne gulrotkaken som cupcakes i stedet..? Vet du evt hvor mange grader og min. de skal stå i ovnen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan lage cupcakes av denne oppskriften. Stek de da på 160 grader, på midterste rille, i 15-18 minutter :) Lykke til!

      Slett
  50. Hei har laget denne oppskriften noen ganger nå den er herlig men jeg har dobbla den men jeg lurer litt på om den må stekes lengere eller bare som den er




    Mvh Espen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Dersom du dobler oppskriften vil jeg anbefale å steke i en dyp langpanne. Da vil steketiden bli den samme :)

      - Kristin

      Slett
  51. OK; takk kristin :)



    Mvh Espen

    SvarSlett
  52. Jeg tenkte å lage denne i kveld, og ser at flere av dere antyder at dette blir snadder i muffinsformer!

    Blir den like saftig da?

    Og hvordan påvirker det steketiden?

    SvarSlett
  53. DEILIG! Laga en idag til dåp imorgen. KNALLBLÅ :) Ble rålekker og høy:)) Brukte rundform da.
    -Tine.

    SvarSlett
  54. En kopi av oppskrift fra Matmons sin verdens beste gulrotkake.

    SvarSlett
  55. Hei. Denne kaka var knallgod! Jeg legger den kanskje ut på min blogg etterhvert, linker da hit :). Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  56. hei, må man ikke ha surmelk når man ska ha natron i, eller e det annen type natro du bruker? har lite peiling :p

    SvarSlett
  57. Veldig, veldig god!! Anbefales! Favorittkaka til en på jobben er gulrotkake, og hu hadde ikke smakt en bedre da jeg kom med denne. Så, den anbefales!

    SvarSlett
  58. hei
    har lyst å prøve denne kaken. Lurer på om det går fint å bruke olivenolje istedefor solsikke? Hvor mange gulrøtter er ca 7,5 dl? Er ikke den mest aktive kakebakeren så spør heller en gang for mye:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Svarer her jeg selv om det er lenge siden det ble spurt :) Olivenolje vil sette smak på kaken, derfor er det best å bruke en nøytral olje :)

      Slett
  59. En fantastisk god kake!! Blitt favoritten til både voksne og barn hos oss:) Delt oppskriften med flere og alle synes den er så god:)

    SvarSlett
  60. Jeg skulle bake gulrotkake til samboeren min sin bursdag og ble ganske stresset da jeg ikke fant svigermors fantastiske oppskrift. Etter noen søk på internett fant jeg denne, og den tok virkelig kaka!! Kjempesaftig, rett og slett herlig! Tusen takk for oppskriften :)

    SvarSlett
  61. Lagde denne i forgårs til en bursdag, og den ble sååå god! Ble litt usikker siden det står 20x20 form i oppskriften, og jeg brukte 20x30, men den ble jo kjempehøy, saftig og nyyydelig! :-)

    SvarSlett
  62. Hei. Kjempegod kake! Eg tenker å bake denne kaka til ei rund form med diameter 26cm. Bør eg øke oppskrifta, for ellers blir kaka kanskje litt lav?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan jo øke den noe, men jeg tror ikke At det er nødvendig. Den vil nok fremdeles bli høy nok, bare pass på å kutte ned litt på steketiden :) lykke til!

      Slett
  63. Har stekt kaka i 45min nå og den er enda ikke ferdig…160 grader på nederste rille…Aner ikke hvorfor den ikke blir ferdig?

    SvarSlett
  64. Knallgod kake! Hadde gjester i går og de var superfornøyde.

    SvarSlett
  65. Min ble heller ikke ferdig tydeligvis. :( Den stod inne i 57 minutter, og er som en seigdeigklump. Pinnen var tørr da jeg stakk i kaka for fjerde gang.. Men da gjestene skulle skjære i den, ble jeg helt paff, helt rå og bløt. Røra virket veldig våt da jeg hadde den i formen, skal det virkelig være 1,5 dl olje i? Æsj, to stykker spist og resten må jeg bare kaste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      leit å høre at kaken din ble mislykket. Det er rett som det står i oppskriften, at det skal være 1,4 dl nøytral olje i den. Husk å piske eggedosisen lenge, minst 15 minutter, slik at den er tykk og lys. Tilsett deretter olje forsiktig, uten at luften går ut av eggedosisen og vend deretter forsiktig i siktet mel med en slikkepott helt til slutt sammen med revet gulrot. Røra er veldig tyntflytende, som et sukkerbrød.

      Jeg bruker alltid denne oppskriften hjemme, i tillegg til at vi bruker den i restauranten jeg jobber, og den blir alltid vellykket.

      Lykke til ved neste bake-anledning :-)

      Slett
  66. Meg over her igjen.. glemte si at kremen også ble helt bløt! Måtte ha kaka i fryseren en stund for den bare rant nedover sidene. Tør ikke prøve denne igjen.

    SvarSlett
  67. Takk for svar! :) I dag har jeg bakt denne kaken: http://monicasoppskrifter.blogspot.no/2010/03/gulrotkake.html og den ble helt perfekt. Rart at gulrotmengden var under det halve, kanskje det som gjorde utslaget.

    SvarSlett
  68. Tror dette må være den beste oppskriften på gulrotkake. Det er hvertfall den beste jeg har smakt. Har laget denne kaken fire ganger nå og den er like perfekt hver gang. De jeg har servert den til skryter noe enormt, min fetter var inne i kveld og lurte på om det var mer igjen av kaken jeg hadde med på julebordet på tirsdag. Han er helt forelsket i denne kaken. Tusen takk for en fantastisk oppskrift. Denne kommer jeg til å lage flere ganger.

    SvarSlett
  69. lagde kaken helt etter oppskriften, men måtte steke i 2 timer.
    Den bla aldri ferdig. kjempebløt.

    SvarSlett
  70. Min ble også veldig bløt, dessverre... Gledet meg til å overraske kjæresten når han kom hjem fra jobb, men ble det helt motsatte...

    SvarSlett
  71. Denne oppskriften bruker jeg hver gang jeg skal lage gulrotkake. Den er virkelig verdens beste 😁

    SvarSlett
  72. 1,4 dl olje? Står 1,5 dl i oppskriften. Spent på denne kaka. Piska eggedosis i 15 min og rørte resten inn med slikkepott, den er enda ikke ferdig etter 45 min i ovn.

    SvarSlett