fredag 26. august 2011

Laks med crème fraîche og soyasaus

Laks er min favoritt når det kommer til fisk, men det blir desverre alt for skjelden at jeg lager det. Denne retten husker jeg at jeg fikk som smaksprøve på en matbutikk en gang, og det var helt nydelig. Vi prøvde den ut på jentetur i Tønsberg forrige helg, og jeg måtte lage den igjen med en gang da jeg kom hjem. Den er utrolig enkel å lage, her er oppskriften:



Til to personer brukte jeg:

300 g laks uten skinn og bein
salt
sitronpepper
smør til steking

2 dl créme fraîche
3-4 ss soyasaus

kokte poteter
dampet brokkoli

Del opp laksen i fire stykker og krydre godt med salt og sitronpepper. Varm opp en stekepanne med smør og brun laksen på begge sider. Senk varmen på plata, tilsett créme fraîche og la det koke opp. Smak deg frem med soyasaus og la det stå å småputre i 2-3 minutter til laksen er ferdig.



Server med nykokte poteter, gjerne amadine som du vender i smør, sjalottløk og persille før servering, og dampet brokkoli.

(Oppskriften er hentet fra Salma.no)

9 kommentarer:

  1. Å du hellige jul.. denne retten var bare helt nydelig, blir fast innslag her i huset fremover. (skrapa panna) :)) Hilsen Margit

    SvarSlett
  2. Så fantastisk gøy!
    - Kristin

    SvarSlett
  3. Hei! Kom helt tilfeldig over bloggen din for noen dager siden, og det er jeg veldig glad før! Nettopp ferdig å spise denne fantastiske retten! Lagde den til meg og søsteren min, og vi skrapte pannen ;) helt fantastisk godt! Lagde også hamburgerbrødene med oliven og soltørka tomater, og de ble også bra! Har funnet mange retter på bloggen din som jeg vil prøve, så takk for det :) Stine

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig for hyggelig kommentar!
      Ha en fortsatt god helg :)

      - Kristin

      Slett
  4. Takk for deilig middagstips. Hadde en Salma i fryseren som måtte spise opp og den passet bra til denne oppskriften! -Karoline :-)

    SvarSlett
  5. Denne er supergod! Har du tips til annen tilbehør også? Synes det blir litt kjedlig med bare brokkoli...

    SvarSlett
  6. Vedig godt med ovnsbakte rotgrønnsaker :)

    SvarSlett
  7. Har laget denne lakseretten et par ganger nå, etter tips om bloggen din fra min datter. Veldig god, og ikke minst rask å lage. Jeg brukte ris og salat som tilbehør, og det var også veldig godt. Jeg legger meg til som følger på bloggen din, for her vil jeg innom igjen. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding :) velkommen som "følger"

      Slett