fredag 9. september 2011

Sveler med brunost

Stek sveler til helgekaffen!

Første gangen jeg smakte sveler, var i barneskolealder en gang da jeg var med ei venninne til Molde. De solgte sveler med smørkrem og brunost på ferga vi måtte ta. Etter den gang kjøpte jeg svele hver gang jeg ble med til Molde - de er jo så utrolig gode! Denne oppskriften har jeg fått med meg fra sykehjemmet jeg jobber på, som vi får mye skryt for der.




Til 15 sveler trenger du:

4 egg
1 kopp sukker
3 kopper mel
3 ts natron
4 kopper kefir

smør og brunost til servering

Ha eggene og sukker i en bolle og pisk til eggedosis. Deretter tilsetter du kefir under omrøring. Bland sammen natron og hvetemel i en bolle og sikt det inn i eggedosisen, vend det forsiktig inn. La røren stå å svelle i ti minutter.

Jeg brukte en steketakke, men du kan helt fint bruke en vanlig stekepanne med teflonbelegg.
Varm opp steketakken eller stekepannen (jeg har en takke med ni varmestyrker, jeg stekte på seks - i en stekepanne kan du bruke middels-høy varme). Smelt litt smør på takken og tørk deretter over med et stykke papir før du øser utover litt over 1 dl røre per svele. Snu dem når du ser at det kommer opp luftbobler på overflaten og stek gyldne på den andre siden også.


Når de er ferdig stekt lar du dem avkjøles litt på rist før du serverer dem sammen med smør og brunost til kaffen - vel bekomme!

1 kommentar:

  1. Dette skal jeg lage :)
    Jeg bytter nok ut hvetemel med mandelmel og sukker med sukrin, da blir det super pannekaker.

    SvarSlett