mandag 16. januar 2012

Spaghetti og spicy kjøttsaus med rødvin og fennikel

Spaghetti med kjøttsaus er et av mine favorittmåltider, men noen ganger blir man jo litt lei av den samme gamle bolognese-varianten. Derfor har jeg prøvd ut noe nytt, hvor jeg brukte en liten rødvinrest som begynte å synge på siste verset, i tillegg til fennikel jeg hadde igjen fra torskemiddagen i forrige uke. Supert å få ryddet opp litt i kjøleskapet, samtidig som man tryller frem et godt måltid.




Til 4-5 personer brukte jeg:

smør eller olje til steking
500 g karbonadedeig
1 kepaløk, finhakket
1 liten fennikel, finhakket
2 fedd hvitløk, revet
2 røde chili, finhakket
2 dl rødvin
1 dl kyllingbuljong
1 boks hakkede tomater
salt

revet ost
finsnittet vårløk
spaghetti eller annen pasta til 4-5 personer


Kok spaghetti al dente etter anvisningen på pakken.
Varm opp en dyp stekepanne med litt smør eller olje og brun kjøttdeigen godt i to omganger på sterk varme. Tilsett finhakket løk, fennikel, chili og hvitløk og la alt steke sammen i fem minutter på middels varme. Hell på rødin og la den redusere litt før du heller på kyllingkraft og en boks hakkede tomater. rør alt godt sammen og la det koke opp før du senker temperaturen noe. La kjøttsausen småputre i 25-30 minutter til den blir rik på smak og tykner. Smak til med salt og eventuelt pepper.

Hell kokevannet av spaghettien, ha den tilbake i kjelene og hell over sausen. Bland alt godt sammen før du øser opp i serveringboller. Strø over revet ost og snittet vårløk - vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar