mandag 18. november 2013

Juleøldampet pinnebog med kålrotstappe

I forbindelse med Matbloggsentralens pinnekjøttutfordring fikk jeg tilsendt pinnebog fra Nortura. Jeg har nå kokkelert på kjøkkenet mitt og resultatet ble pinnebog dampet i juleøl. Her er mitt bidrag til konkurransen.


Kjøttet jeg benyttet lå til utvanning i 12 timer før damping. Jeg byttet vann èn gang underveis. 

Til 3 persjoner trenger du:

1 kg pinnebog
3 dl juleøl


2 dl vann
trepinner eller en rist til damping

6-8 poteter, gjerne mandelpotet

1 stor kålrot
2 poteter
1 stor gulrot
salt og pepper
muskatnøtt
30-50 g meierismør, i terninger


Legg pinnene eller en rist i bunnen av en kjele. Hell på øl og vann og legg i kjøttet. Sett på lokk, la det koke opp og senk deretter varmen slik at det såvidt koker. La det koke i ca 2 timer. Legg så i potetene og kok videre til potetene er møre og kjøttet slipper beinet.

Skrell kålrot, potet og gulrot, kutt opp i like store biter og kok i usaltet vann til alt er mørt. Hell av kokevannet og Mos alt sammen med en stapper. Spe på med litt av sjyen fra pinnebogen tildu får den konsistensen du ønsker. Rør inn smørterninger og smak til med salt, kvernet pepper og revet muskatnøtt.

Server pinnebogen med kålrotstappe, de dampede potetene  og den kraftige sjysausen med øl - vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar