lørdag 10. september 2011

BBQ-pizza med kylling, bacon, rødløk og paprika

Her er retten bak idéen å lage hjemmelaget BBQ-saus. Jeg har sett denne pizzaen i mange varianter på flere forskjellige netsteder og bøker og fikk endelig laget den selv.

Pizzabunn:
1 pose tørrgjær
2,5 dl fingervarmt vann
1 ts havsalt
3 ss god olivenolje
ca 6 dl hvetemel

Pizzafyll:
250 g revet hvitost
2 store kyllingfileter
olje til steking
en neve finhakket frisk persille
1/2 rød chili, finhakket
1 pakke bacon, i terninger
1 rød paprika, i tynne strimler
1 stor rødløk, i tynne båter

220 grader, varmluft, i 10-12 minutter.

Du må begynne med å lage BBQ-sausen, oppskriften finner du HER.

Bland sammen gjær og vann i en eltebolle. Tilsett salt og olivenolje og sett på kjøkkenmaskinen på lav hastighet. tilsett hvetemel litt etter litt til du har en fast og smidig deig som slipper bollen. la deigen elte i fem minutter. Dekk til bollen med plast eller et kjøkkenhåndkle og la deigen heve på et lunt sted til dobbel størrelse.

I mellomtiden kutter du kyllingfiletene opp i små biter og finhakker chili og persille. Varm opp en panne med litt nøytral olje og brun kyllingen godt i to omganger. Ha all kyllingen over i pannen igjen, tilsett chili og persille og bland alt godt sammen. La det hvile frem til det skal brukes.

Hvelv deigen ut på en melet benk og kjevle ut en leiv på størrelse med en langpanne. Legg leiven over på et bakapapirkledt stekebrett eller en forvarmet pizzastein og bre over BBQ-saus. Deretter fordeler du over ost, etterfulgt av kylling, bacon, paprika og rødløk.



Stek pizzaen på nest nederste rille på 220 grader, varmluft, i 10-12 minutter. Kutt pizzaen opp i 16 biter og server - god lørdagskveld :-)

5 kommentarer:

  1. Mmmm, no kjenner eg at eg fekk lyst på pizza:o) Men får arkivere den lysta til helga att....her står det fårikål på menyen i dag...gledar meg:o))

    SvarSlett
  2. Vi var på fårikålmiddag forrige søndag - ingen høst uten :-)

    SvarSlett
  3. Nå er jeg spent, pizzaen står i ovnen og snart klar til å nytes :) Den så utrolig god ut! Det er forresten en super blogg du har, jeg har den som startside på internetten her og får stadig tips til ting jeg får lyst til å lage. Det beste med tipsene dine syns jeg er at du bruker vanlige ingredienser som man faktisk har i huset uten at man må innom alle slags mulige spesialbutikker.

    Hilsen tone

    SvarSlett
  4. Da kan du glede deg :-)
    Kjempekoselig at du bruker bloggen min som startside, og at du finner inspirasjon. Det er vitkig for meg å bruke råvarer som er enkle å få tak i, samtidig som det ikke er alt for dyrt. Siden jeg jobber i en veldig fin restaurant til vanlig syntes jeg det er godt å kunne lage helt enkel hverdagmat hjemme på mitt eget kjøkken - med noen unntak, selvfølgelig :)

    SvarSlett