søndag 9. oktober 2011

Havrekjeks med rosiner, mango og aprikos

Ikke noe er som nystekte, sprøe kjeks med en nøtteaktig smak, servert med et kaldt glass melk ved siden av. Disse kjeksene har jeg tenkt på å lage lenge, og nå ble det endelig noe av. I oppskriften var det kun brukt rosiner, men jeg hadde både mango og aprikos i tillegg så da fikk det også være med - veldig vellykket.

Til 28 kjeks brukte jeg:

100 g meierismør, romtemperert
250 g sukker
2 egg
100 g hvetemel
1/2 ts salt
1 ts bakepulver
350 g lettkokte havregryn
50 g rosiner
50 g tørkede aprikoser, hakket
50 g tørket mango, hakket

Sett stekeovnen på 180 grader.

Pisk sammen smør og sukker i en bakebolle til det blir hvitt og luftig. Tilsett deretter ett og ett egg om gangen, rør godt i mellom. Bland sammen salt, bakepulver og hvetemel, sikt det over i smørblandingen og rør det godt inn. Deretter vender du inn havregryn, rosiner, aprikos og mango (bruk den typen tørket frukt du liker), jeg syntes det var best å bruke hendene for å få alt jevnt blandet raskt. 

Kle to stekebrett med bakepapir og fordel deigen utover til 28 små topper med to spiseskjeer.Kjeksene kan stå ganske tett, de vil ikke flyte ut noe særlig under steking. Stek ett og ett brett av gangen i ca 15 minutter til kjeksene er lett gyldne. Ta dem ut og avkjøl helt på rist før du oppbevarer dem i tett boks.


Nytes med et glass iskald melk - vel bekomme!


(Oppskriften kommer fra boken Godt fra ovnen - Den lille kokebokserien. Jeg har gjort noen egne endringer).

2 kommentarer:

  1. Denne type kjeks er veldig populært hjemme hos meg. Takk for tipset på en ny variant

    SvarSlett
  2. Så bra, bare hyggelig! Veldig populære her også, 28 kjeks var borte på to dager ;)

    SvarSlett