fredag 28. januar 2011

Kanelsnurrer

Det er ikke så mye som er bedre enn fersk gjærbakst!
Jeg satte en søt gjærdeig i går, uten å helt vite hva jeg skulle lage ut av den. Da deigen var ferdighevet og jeg helte den ut på benken fikk jeg idéen om kanelsnurrer. Så da var det bare å finne frem kjevle, smør, kanel og sukker og sette i gang.

Til omlag 40 kanelsnurrer finner du frem og måler opp:

50 g gjær
150 g smør
5 dl melk
1,5 dl sukker
1 egg
1/2 ts malt kardemomme
bittelitt salt
750-800 g hvetemel

smør
kanel
sukker

Smuldre opp gjæren i en bakebolle.Smelt smør i en kjele og hell over melken, la det varmes opp til ca 37 grader. Tilsett melken i gjæren og rør godt til gjæren er oppløst. tilsett sukker, litt salt, kardemomme og ett egg. Spe med litt og litt mel under omrøring til du får en fast og fin deig som slipper bollen. La deigen stå å elte i minst fem minutter. Dekk til bollen med plast eller et kjøkkenhåndkle og la den heve på et lunt sted i ca 30 minutter, til dobbel størrelse.

Hell deigen ut på en melet benk og del den i to. Kjevle ut den første biten til en stor rektangel leiv som er ca 0,5 cm tykk. Pensle på smør og strø over godt med sukker og kanel. Rull sammen leiven på langsiden.


Jeg valgte å lage halvparten av kanelsnurrene i store muffinsformer og halvparten la jeg bare på bakepapir. Dekk over brettene med plast eller kjøkkenhåndklær og sett de til heving i ca 3o minutter.
Sett stekeovnen på 220 grader og stek kanelsnurrene i ca 8 minutter til de er gyldne og fine. Du kan pensle dem med egg før steking, men jeg syns ikke det er nødvendig da smøret og sukkeret i snurrene karamelliserer seg på overflaten og gjør dem blanke og fine.


Avkjøl kanelsnurrene på rist, dersom du klarer å vente. Nytes sammen med godt drikke og er flotte å gi bort.
Dersom du skal fryse noen av dem er det viktig at de er helt kalde før du legger dem i en pose. Få ut så mye luft som mulig fra posen og legg i fryseren.


Vel bekomme! :-)

1 kommentar: