onsdag 23. mai 2012

Karbonadesmørbrød med grønn ertestuing og stekt sjampinjong og løk.

Fagprøven min nærmer seg med stormskritt, og det er mange måter jeg må forberede meg på om dagen. I tillegg har det vært travelt på jobb rundt disse 17.mai tider, og derfor har bloggen desverre blitt lagt litt på hylla. jeg kommer nok ikke i gang igjen skikelig før mot slutten av juni, men prøver så godt jeg kan å få gjort llitt innimellom - for dette er jo så gøy!

Og når dagene koker sammen og vi trenger rask middag, har blandt annet dette karbonadesmørbødet blitt løsningen.


Til to personer brukte jeg:

Grønn ertestuing:
160 g frosne, grønne erter
ca 0,5 dl melk
1 ts meierismør
salt og pepper
Karbonader:
200 g karboandedeig
1-2 ss vann
salt og pepper
Stekt sjampinjong og løk:
3 store sjampinjong
1 stor kepaløk
meierismør til steking
salt og pepper

2 skiver grovt brød - jeg brukte lavkarbobrød

Kok opp ertene med melk på middels varme. Kjør sammen til en grov stuing med stavmikser, vend inn smør og smak til med salt og pepper.

Bland karbonadedeigen med vann, salt og pepper og elt godt sammen til en fast deig. Del deigen i to og form til to like karbonader som du steker på middels-sterk varme i et par minutter på hver side.

Kutt opp sjampinjong og løk i tynne skiver. Varm opp en panne med rikelig med smør og fres alt sammen til løken blir myk og gyllen og sjampinjongen stekt og sprø i kantene. Smak til med salt og pepper.

Dander smørbrødene ved å bre ertestuing ut over skivene, legg på en karbonade på hver og topp med rikelig med stekt sopp og løk. Ha over nykvernet pepper og server! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar